Pages

Wednesday, April 21, 2010

Hidup Adalah Sementara Dan Akhirat Adalah Selamanya

Tak tahu dimana haruskan aku mulakan. Sekadar ingin berkongsi perasaan yang tidak keruan. Setelah beberapa ketika ni berbagai khabar berita mengenai kematian express tak kiralah para artis atau orang biasa, di tambah lagi bencana alam yg boleh di katakan hari2 kita dengari... aku terasa seperti insaf pula.

Bermacam-macam yang aku fikirkan. Bagaimana kiranya jika Allah mengambil nyawaku tatkala aku masih belum puas melakukan kebaikan di atas muka bumi ini, belum pula habis melunaskan hutang, belum memohon maaf juga pada orang yg kiranya pernah aku sakiti, belum juga menjalankan amanah yang diberi, tidak menutup aurat dgn sempurna dan berbagai2 lagi tanggungjawab.... oh sungguh ia sangat menakutkan.

Manusia selalu mengatakan "aku adalah manusia dan bukan malaikat". Oleh itu mereka tak bisa lari dari dosa2 kerana itulah fitrah seorang manusia. Sebenarnya bila di hitung2, aku juga selalu menggunakan alasan tersebut. Secara rasionalnya, itu bukanlah alasan yang kukuh sekiranya kita sudah diberikan akal fikiran untuk berfikir, diberikan ilmu sejak kecil untuk menilai baik buruk, juga mempunyai pengalaman yg ditimba selama mana kita hidup di bumi Allah swt ini.

Sebagai manusia yang hina ini, aku juga mempunyai iman yang tipis-setipisnya. Tetapi memohon padaNya agar diberikan petunjuk untuk menambahkan iman di dada ini sebagai persediaan menempuhi alam yang kekal iaitu di akhirat nanti. InsyaAllah.

Utk renungan

Tuhanku
aku tidak layak untuk syurgaMu
tetapi aku tidak pula
tak sanggup menanggung
seksa nerakaMu.
dari itu kurniakanlah
keampunan kepadaku
ampunkanlah dosaku
sesungguhnya Engkaulah pengampun
dosa-dosa besar
dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
dengan rahmatMu
ampunkan daku..
Oh Tuhanku.....

No comments: