Pages

Monday, June 21, 2010

Kehadiranmu Tidak Ku Nanti, Pemergianmu Aku Tangisi - Part II

Hati tak keruan menanti next check up. Takut nak jumpa Doctor Siti. Takut kalau ada apa-apa berita yang tak di duga. Tapi aku gagahkan diri untuk berjumpa beliau.

3rd June 2010, 8.30am - Aku sudah bersiap-siap dengan hubby ke KPJ Selangor. Sampai turn kami, aku memang dah berdebar-debar. Dr Siti masih tersenyum. Dia tahu apa yang aku rasa. Dia cuba nak menenangkan aku dan hubby.

Ok saya nak scan sekarang.Bismillahirrohmannirrohim... ditekannya alat itu ke perutku. sejukk... aku melihat ke skrin, hubby pun kusyuk, doktor pun sama. Alhamdulillah terpacul dari mulut Dr Siti. Haaaa ini dia baby nya. Nampak pun hari ni. Aku lega.

Tapi... tiba-tiba Dr Siti bersuara... tapi, sayang sekali tiada lagi heart beat kedengaran. Apa yang boleh saya katakan di sini, baby puan mungkin dah tiada. fetus tu akan gugur at anytime. Tiada harapan lagi katanya. Sekali lagi aku terpaku. Tapi aku memang telah bersedia untuk apa saja kemungkinan. Dr Siti suggest aku buat D&C hari tu. Aku refused and cakap we'll come back once we're ready. Dr Siti bagi 1 week untuk we come back kalau baby tak kuar secara natural sbb nnt berbahaya kepada si ibu.

Malam tu (Khamis) kat rumah, aku rasa perut aku sakit macam cramp. Aku panggil hubby. Tak tahan sangat-sangat. Then aku gi toilet tengok ada blood keluar. Aku terus terduduk rasa mmg dah tak de harapan lagi (sebenarnya aku masih menaruh harapan yang keajaiban akan berlaku). Aku harus cepat jumpa doctor. Esoknya, pagi Jumaat yang hening kami ke KPJ lagi. Dah macam rumah dah asyik berulang alik, nasiblah dekat tak sampai 3km.

Sampai di sana, Dr Siti Esah takda pulak sebab ada International Meeting ke ape ntah aku tak pasti. Doktor lain yang ganti. So aku yang terdesak ni terpaksa la jumpa Dr Mohd Nazri Yazid. So D&C procedure buat dengan dia. Alhamdulillah dia pun baik juga, sopan dan motivate me a lot and the most i appreciate him was he calm me down when my tears came out. Bertambah sedihnya hati bila cukup 5 hari aku buat D&C, air susu pun keluar.. tp sayang babynya tiada :( :(

Wahai anakku, jujurnya "Kehadiran mu tidak ku duga dan pemergianmu merenggut jiwa". Allah lebih menyayangimu sayang. Walaupun mama tidak dapat menyentuhmu tp kasih sayang untuk mu tetap ada. Di hati ini... kekal selamanya.

Dua hari di Hospital sangat memboringkan. Kali ni kalau aku masuk hospital lagi, harap-harapnya aku dapat bawa balik seorang baby yang comel. InsyaAllah :-)

6 comments:

Anonymous said...

banyak2...bersabar....mungkin ada hikmah disebalik apa yg berlaku...dan hanya Allah yang Maha Mengetahui....kesedihan mu ku fahami....sebab usia kandungan kita lebih kurang sama...

-kak janah

sitiZ said...

hai hana..terjumpe ko nye blog..??hurrmm..pasal entry ko ni..ko byk2 bersabar ye ketentuanNye..mungkin ada hikmah..

Hanah said...

kak jannah,
thks kak. harap jaga kandungan bebaik k..

sitiz,
Yup mungkin ada hikmah disebaliknya. Aku akui dan terima seadaanya. Thks to u too

Anonymous said...

alahai sedih baca coretan ni plak. penulisan ko semakin marbeles. sempat gak ko posing atas katil tu yek bunga :)

KC

Hanah said...

akk KC,

posing tu is my trade mark what.. x kire la sakit ke sihat yer hahaha :D

♥ aNNa ♥ said...

hi,
ni yg psl wallet aritu. terjumpe plak blog link kat sini. :)

cek emel ye. sy dah reply.

p/s: be strong. insyaAllah.. nanti dpt baby comel, jgn lupe post kat sini. ^^